Friday 18 August 2017

ASAL USUL LEMANG

SERAJAH LEMANG DI MALAYSIA

Lemang di Malaysia dipercayai berasal daripada orang asli di Malaysia yang menggunakan lemang sebagai makanan utama mereka. Makanan yang boleh didapati di seluruh Malaysia ini dipercayai sudahpun menjadi makanan utama Malaysia sejak tahun 1864.
Makanan yang menjadi salah satu simbol tradisi Malaysia ini dikatakan berasal dari orang asli di Kelantan, Malaysia yang dipanggil orang asli Negrito. Orang asli Negrito atau dikenali juga sebagai Orang Semang. Orang Negrito ialah penduduk yang terawal di Kepulauan Melayu dan mereka ialah salah satu kaum orang asli di Malaysia. Sejarah menyatakan Orang Semang sudah wujud sejak 1000 SM dengan bukti penerokaan arkeologi di Gua Cha, Kelantan. Selain di Kelantan, Orang Negrito juga mendiami Borneo, Sarawak, penerokaan ini dinyatakan oleh pedangan British suatu ketika dahulu.



SERAJAH LEMANG DI NUSANTRA


Sejarah lemang ini bukan sahaja menunjukkan asal-usul di Tanah Melayu sahaja malah di Indonesia juga mempunyai cerita dan sejarah lemang yang tersendiri. Indonesia mempunyai pelbagai kumpulan etnik yang mengamalkan budaya yang berbeza ini kerana terdapat pengaruh budaya dari luar seperti budaya Melayu. Budaya Melayu tersebar luas di Indonesia terutamanya di Sumatera dan Borneo. Budaya Melayu telah mempengaruhi budaya Indonesia dalam pelbagai aspek terutama sekali dalam aspek makanan. Salah satu hidangan yang diadaptasi daripada budaya Melayu dan dijadikan sebagai sebahagian daripada makanan keraian Indonesia ialah Lemang. Beberapa daerah di Indonesia menyediakan lemang di upacara-upacara tradisi seperti di Bengkulu, Jambi, Sumatera Barat, Sumatera Utara dan Borneo Selatan.
Walaupun setiap daerah menggunakan kaedah yang sama untuk memasak, mereka mempunyai fungsi, penggunaan dan sebab mengapa mereka menggunakan lemang. Di Indonesia, memasak lemang dianggap aktiviti merapatkan hubungan silaturrahim kerana mereka menggunakan cara tradisional yang memerlukan tenaga dan masa yang banyak. Walaubagaimanapun, kaedah tradisional untuk memasak lemang mengambil masa yang lama dan kualiti lemang tidak boleh dijangka kerana untuk mendapatkan kualiti yang baik, mereka hendaklah mempunyai skill yang baik dalam mengawal api yang digunakan.

No comments:

Post a Comment